رویـدادهـا

پارک فناوری پردیس نقش موثری در تجاری‌سازی محصولاتمان داشته است

پارک فناوری پردیس نقش موثری در تجاری‌سازی محصولاتمان  داشته است

با دیگران به اشتراک بگذارید

به سنت انتخاب برترین های پارک فناوری پردیس، شرکت «بیناب سنجش دماوند» که در حوزه تولید و ساخت سیستم های اندازه گیریِ آلاینده های هوا فعالیت میکند، به عنوان یکی از شرکت های برتر پارک معرفی شده است. شرکتی که با نگاه به کاهش آلایندگی های محیطی اقدام به تولید آنالایزرهای گازی کرده است. این محصول برای اندازه گیری گازهای آلاینده در محیط های صنعتی نظیر پالایشگاه ها تولید می‌شود. اداره کل نظارت و ارزیابی پارک فناوری پردیس، این شرکت را برای رشد متوازن و همه جانبه به عنوان شرکت نوآورِ برتر، از میان شرکت‌های مرکز رشد، برگزیده است. روابط عمومی پارک فناوری پردیس برای شنیدن چگونگی مسیر طی شده توسط «مجتبی رضایی» مدیرعامل این شرکت، پای گفت و گو با وی نشسته است.

این روزها راه‌های کسب و کار در کشور تغییر یافته و از مدل‌های سنتی به سمت مدل‌های بر پایه اقتصاد دانش‌بنیان تغییر مسیر داده است. مسیری که درهای اقتصاد کشور را به روی جوانان باز کرده است و جوانانی که پیش از این با مدل سنتی کسب و کار قرابتی نداشتند و نمی توانستند خودی نشان دهند را به میدان آورده است. در واقع با شکل‌گیری زیست‌بوم نوآوری و شکوفایی، راهی روشن و پر امید پیش پای ایده‌های خلاق جوانان هموار شده که بتوانند در این مسیر طولانی، پر امید و قدرتمند قدم بردارند.

«مجبتی رضایی» مدیر عامل شرکت «بیناب سنجش دماوند» یکی از همان جوانانی است که پس از سالها تحصیل و کار در کشور کانادا تصمیم گرفت به ایران بازگردد و دین خود را به مردم این سرزمین ادا کند.

رضایی درباره نحوه تاسیس شرکت خود می‌گوید: همیشه یکی از دغدغه‌های ذهنی من این بود که راهی برای درمان درد آلودگی‌های محیطی پیدا کنم. همین موضوع من را ترغیب کرد تا در کانادا نیز در زمینه تحقیق و توسعه تکنولوژی های جدید برای اندازه‌گیری و کاهش آلایندگی نفت شنی فعالیت کنم. از آنجایی که آلودگی هوا در کشور ما نیز وجود دارد و یک مشکل جدی است، آرزو داشتم که روزی بتوانم در کشور خودم بر روی این سیستم‌ها کار کنم. سال 1394 با تسهیلات بنیاد ملی نخبگان برای بازگشت ایرانیان متخصص غیرمقیم به کشور آشنا شدم و از آن زمان تصمیم به بازگشت به ایران و راه‌اندازی شرکتی برای ساخت سیستم‌های اندازه‌گیری آلاینده‌های هوا در کشور گرفتم.

وی می‌گوید: سال 96 بود که به فکر تاسیس شرکتی در همین زمینه با جمعی از جوانان نخبه و پای کار افتادم. شرکتی که بتواند در کاهش آلاینده ‌های محیطی کاری انجام دهد و گره‌ای از جامعه باز کند. این شد که پس از بازگشت به ایران، در مرکز رشد پارک فناوری پردیس مستقر شدم. حدود شش ماه فرآیند جذب در مرکز رشد طول کشید و در این مدت از خدمات آموزشی مرکز رشد برای آشنایی با مقدمات لازم برای راه‌اندازی کسب و کار استفاده کردم. شرکتی که تاسیس کردیم، از نقطه صفر کار خود را آغاز کرد و با تلاش مضاعفی که به خرج دادیم، توانستیم در این مدت، برای پاسخ دادن به نیاز کشور در حوزه تامین تجهیزات اندازه‌گیری آلاینده‌های هوا و هموار کردن مسیر تجاری‌سازی این محصولات، با 6 نفر نیرو کار خود را ادامه دهیم.

مدیر عامل شرکت بیناب سنجش دماوند درباره نحوه استقرار شرکت‌شان در پارک فناوری پردیس گفت: از طرف بنیاد ملی نخبگان به اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل پارک معرفی شدیم. با ارائه پروپوزال و پذیرش آن در مرکز رشد فناوری نخبگان پارک فناوری پردیس، توانستیم در این مرکز مستقر شویم. در مرکز رشد از امکاناتی مانند فضای کاری و کلاس‌های آموزشی استفاده کردیم. این دوره در حدود شش ماه طول کشید و در این مدت فرآیند پذیرش ما در پارک فناوری پردیس هم طی شد و مجموعه ما به عضویت پارک درآمد. بعد از آن از طریق اداره کل سرمایه گذاری و بومی سازی فناوری پارک فناوری پردیس با بخش صنعتی و به طور خاص با صنعت گاز ارتباط گرفتیم. در حال حاضر هم مجموعه ما به عنوان یک شرکت فناور ثبت شده است اما هنوز از مرکز رشد مستقل نشده‌ایم. در اینجا لازم است از دوستان حاضر در اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل پارک فناوری پردیس بالاخص عزیزان مسئول در طرح جذب ایرانیان متخصص غیر مقیم، مرکز رشد فناوری نخبگان و همچنین اداره کل سرمایه گذاری و بومی سازی فناوری پارک تشکر کنم که در این مسیر بسیار به ما کمک کرده‌اند.

رضایی درباره تجاری‌سازی محصولاتش افزود: حدود یک سال طول می‌کشد تا محصول فعلی ما تایید عملکرد بگیرد. بعد از آن ما می‌توانیم وارد مرحله تجاری‌سازی شویم. در واقع امیدواریم تا دو سال آینده استاندارهای لازم را گرفته و محصول‌مان را تجاری‌سازی کنیم.

او با اشاره به نقش تاثیرگذار پارک فناوری پردیس در تجاری‌سازی محصولات بیان کرد: قبل از خروج از کشور،‌ من حدود هشت سال سابقه کار در ایران داشته‌ام. آن زمان به عنوان یک شرکت، گرفتن پروژه یا پیدا کردن منابع مالی کار خیلی سختی بود. اما الان با وجود مرکزی مانند پارک فناوری پردیس که نقش نهادی واسط را بر عهده دارد، شرکت‌ها می‌توانند به صنعت مرتبط شده و پروژه بگیرند یا منابع مالی خود را تامین کنند. نقشی که پارک فناوری پردیس بر عهده دارد، بسیار ممتاز است. من در کانادا هم همین مدل را دیده‌ام که شرکت‌‌ها از طریق مجموعه‌هایی مانند پارک فناوری به صنعت وصل می‌شوند. در واقع پارک فناوری پردیس نقش یک کاتالیزور را بر عهده دارد و این برای شرکت‌هایی مانند ما که محصولاتش برای مصرف مردم عادی نیست، موثر است. خریداران ما گروه‌های صنعتی هستند و ما ممکن است خودمان نتوانیم با شرکت‌های بزرگ یا بخش دولتی رابطه ایجاد کنیم. پارک فناوری پردیس به شرکت‌هایی نظیر ما کمک می‌کند که با فضاهای سرمایه‌گذار برای پروژههایمان آشنا شویم و بدانیم کدام صنعت و نهاد به محصول و خدمات ما نیاز دارند.

مدیر عامل شرکت بیناب سنجش دماوند، با اعلام این خبر که تاکنون با تلاش‌های جمعیِ اعضای شرکتش، یکی از محصولات تولیدی و بومی شرکت برای نصب در پالایشگاه‌های کشور آماده شده است، گفت: در چند ماه آینده این محصول تولیدیِ ساخت ایران در منطقه پارس جنوبی نصب خواهد شد و قول می‌دهیم با همین روند رو به رشدی که داریم تا دو سال آینده بتوانیم محصولاتمان را کاملا تجاری سازی کنیم.

آنالایزرهای گازی یکی از تولیدات این شرکت است که به تیم جوانش کمک کرد تا توسط اداره کل نظارت و ارزیابی پارک، به عنوان یکی از شرکت‌های برگزیده پارک شناخته شوند. رضایی می‌گوید: در حال حاضر حدود دو سال است که در پارک مستقر هستم و در این مدت، تلاش تیممان کمک کرد تا با محصول آنالایزر گازی اکسیژن، به عنوان شرکت منتخب پارک معرفی شویم. این محصول در واقع با سرمایه‌گذاری شرکت ملی گاز ایران ساخته می شود. این آنالایزر از یک تکنولوژی پیشرفته لیزری برخوردار است که می‌تواند با دقت و اطمینان بالا مقدار گاز اکسیژن را اندازه‌گیری کند. این تکنولوژی یکی از تکنولوژی‌های روز دنیا است که به دلیل برتری‌های آن نسبت به سایر تکنولوژی‌های موجود برای آنالایزرهای گازی مورد توجه صنایع در کشورهای پیشرفته قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: برگزاری چنین رقابت‌هایی بین شرکت‌ها -مانند جشنواره برترین های پارک فناوری پردیس- در افزایش کارایی آنها تاثیر مثبتی دارد و ما امیدواریم که این برگزیده شدن به جذب سرمایه برای توسعه شرکتمان کمک کند. تلاش ما این است که طی یک برنامه کوتاه‌مدت برای دو سال آینده، حائز دریافت استانداردهای لازم برای محصولاتمان شویم. به دلیل اینکه بازار هدف این محصولات، صنایع بزرگ نظیر پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها است دریافت برخی از استانداردها نظیر استانداردهای ضد انفجار برای ورود به این بازارها ضروری است. امیدواریم که پس از دریافت استانداردها فروش محصولاتمان در بازار داخل افزایش یابد و پس از آن بتوانیم در زمینه صادرات آنها نیز اقدام کنیم. محصولات ما به دلیل اینکه در لبه تکنولوژی قرار دارند، پتانسیل بسیار خوبی برای صادرات دارند.


ارسال دیدگاه

عناوین مرتبط

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir