رویـدادهـا

مهم‌ترین هدف استپ، بسترسازی و هدایت تعاملات علمی و فناورانه جهان اسلام است

مهم‌ترین هدف استپ، بسترسازی و هدایت تعاملات علمی و فناورانه جهان اسلام است

با دیگران به اشتراک بگذارید

دبیر اجرایی ششمین نشست استپ گفت: مهم­ترین هدف نشست استپ، بسترسازی، شکل‌­گیری و هدایت تعاملات علمی و فناورانه مبتنی بر مسائل جهان اسلام است و به دنبال آن هستیم که دانشمندان جهان اسلام حول مسائل و چالش­‌های کشورهای اسلامی گردهم آیند.

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع‌­رسانی بنیاد مصطفی(ص)، اولین نشست کمیته علمی ششمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی در حوزه آب و انرژی با حضور سعید سهراب­‌پور مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان و دبیر ششمین نشست استپ، محمدحسن سعیدی رئیس پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف و دبیر کمیته علمی همبست آب و انرژی، جعفر توفیقی داریان رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، حسین آفریده رئیس دانشکده انرژی و فیزیک دانشگاه امیرکبیر و جمعی از صاحب‌نظران و اساتید دانشگاه در حوزه آب، انرژی و محیط زیست در محل پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه شریف برگزار شد.

مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان و دبیر ششمین نشست استپ، با بیان اینکه دو دوره از نشست‌های پیشین استپ در ایران و سه دوره نیز در مالزی،‌ عمان و پاکستان برگزار شده است، گفت: دوره ششم رویداد استپ، آبان‌ماه سال جاری در ایران برگزار می‌شود. 

وی در ادامه بر نهایی‌­شدن هرچه سریعتر اجرای برنامه‌ها و پنل‌ها در دانشگاه به منظور استفاده حداکثری از دانشمندان حاضر در این رویداد تاکید کرد.

سهراب‌­پور با بیان اینکه، ارتباط دانشمندان جهان اسلام با یکدیگر، برخلاف دانشمندان تراز اول جهان، ضعیف­‌تر است، گفت: نشست استپ تلاش می­کند به منظور شبکه­‌سازی و ایجاد ارتباط بین دانشمندان جهان اسلام یک بستر مناسب طراحی و ایجاد کند.

وی در ادامه بیان داشت: بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) در راستای اثربخشی در زیست­‌بوم علم و فناوری و ارتقاء سطح علمی کشورهای اسلامی، با اعطای جایزه مصطفی(ص) به آثاری برجسته از دانشمندان جهان اسلام در سال­های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۶، برنامه‌­ریزی دقیق و موثری را برای شبکه­‌سازی و بهره­‌مندی جامعه اسلامی از این ظرفیت عظیم دنیای اسلام در دستور کار خود قرار داده است.

در ادامه محمدمهدی جعفری دبیر اجرایی نشست استپ گفت: مهم­ترین هدف نشست استپ، بسترسازی، شکل‌­گیری و هدایت تعاملات علمی و فناورانه مبتنی بر مسائل جهان اسلام است و به دنبال آن هستیم که دانشمندان جهان اسلام حول مسائل و چالش­‌های کشورهای اسلامی گردهم آیند.

وی در ادامه اظهار کرد: حوزه­‌های مورد بحث در نشست استپ شامل سلامت و همبست آب و انرژی و همچنین سطوح کارکردی، ارتباطات علم، بانوان و علم و فناوری و تامین مالی علم و فناوری است.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ نفر از دانشمندان جهان اسلام، متناسب با پنج حوزه در زمینه علم و فناوری، از ۳۴ کشور در این دوره از نشست استپ حضور دارند، بیان کرد: این مهمانان از کشورهای مالزی، ترکیه، انگلستان، هند، عراق و ... هستند.

دبیر اجرایی ششمین نشست استپ عنوان کرد: با توجه به اینکه نشست استپ محلی برای شبکه­‌سازی بین دانشمندان جهان اسلام است، سعی داشته‌­ایم که مهمانان از سازمان­‌های بین‌­المللی، رسانه­‌های علمی و شخصیت‌­های حقیقی و حقوقی دانشگاه­‌ها باشند.

جعفری با اشاره به دستاوردهای نشست­های قبلی استپ در حوزه علم و فناوری تصریح کرد: حضور بیش از ۱۵۰ دانشمند برجسته و مراکز آموزش عالی، عقد تفاهم­نامه همکاری میان دانشگاه­‌ها، اجرای برنامه‌­های همکاری مشترک میان دانشمندان و دانشگاه‌­ها، تصویب شکل­‌گیری ۹ کارگروه تخصصی در حوزه­‌های مختلف و شکل‌­گیری شبکه آزمایشگاهی، ارائه گرنت‌­های تحقیقاتی در قالب برنامه آزمایشگاه نوآوری، شکل­‌گیری بسترهای تبادل دانشجو در جهان اسلام از دستاوردهای آن است و در این دوره نیز تلاش شده تا از حضور مهمانان، بیشترین بهره‌برداری‌ها صورت گیرد و در کنار برنامه‌­های اصلی نیز برنامه­‌های فرعی برای مهمانان تدارک دیده شده است.

جعفری گفت: رویداد آشنایی صنایع با دستاورد‌های دانشمندان جهان اسلام (EISA)، نیز با هدف فناوری و تجاری‌­سازی برگزار می‌شود که مخاطبان آن، شرکت‌­های دانش بنیان هستند و این رویداد نیز برنامه مستقلی است که در کارخانه نوآوری آزادی برگزار خواهد شد.

وی در ادامه اظهار کرد: شبکه‌­سازی دانشمندان جهان اسلام، زمانی شکل می‌گیرد که فرآیند عرضه و تقاضا وجود داشته باشد؛ در حالی که برخی از کشورها، متقاضی این نشست هستند و استپ فقط یک کنفرانس علمی برای آنان نیست و برخی از افراد برای شبکه­‌سازی در آن حضور دارند.

در ادامه این نشست محمد حسن سعیدی رئیس پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف و دبیر کمیته علمی همبست آب و انرژی، در تشریح دیگر برنامه‌­ها گفت: این نشست، اولین کمیته همبست انرژی آب و انرژی است و روز یکشنبه، ۱۹ آبان­ماه، میزبان حدود۲۵ محقق و پژوهشگر برجسته غیرایرانی و تعداد قابل توجهی از متخصصین و پژوهشگران ایرانی در آن هستیم.

وی در ادامه گفت: این نشست فرصت بی­بدیلی برای کشورمان و پژوهشکده و دانشگاه صنعتی شریف است. هدف بنیاد مصطفی(ص) و رویداد استپ هم­‌افزایی و ایجاد شبکه متخصصین و پژوهشگران است؛ همچنین افرادی که برای ۱۹ آبان دعوت شده­‌اند، از افراد متخصص و صاحب­‌نظر در حوزه انرژی، آب و محیط زیست هستند.

جعفر توفیقی داریان رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، بیان کرد: این فرصت ایجاد شده، برای ما بسیار خوب است و باید بهترین استفاده را از آن داشته باشیم؛ موضوع آب در حاشیه قرار گرفته است، اینکه ما صرفا به بهینه‌­سازی مصرف انرژی بپردازیم، موضوع آب مورد بحث قرار نمی‌گیرد و همچنین نقش دانشمندان ایرانی در این نشست نیز کمرنگ است.

وی در ادامه تصریح کرد: در رزومه های افراد دعوت­‌شده، برخی از آنان قوی و برخی از آنان ضعیف هستند و ممکن است برخی از آنان به جهت داشتن مسئولیت­‌هایشان دعوت شده‌ باشند، اما باید دقت بیشتری صورت گیرد.

سید اسماعیل ربانی نماینده ستاد توسعه فناوری‌­های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: در ستاد توسعه فناوری­‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی ریاست جمهوری، سندی مصوب شده که متشکل از ۲۵ راهبرد است که طی ۵ تا ۶ سال تلاش گسترده‌­ای توسط متخصصین برای آن انجام شده است که به نوعی چکیده‌­ای از وضعیت کشور، اولویت‌ها، چالش‌ها و گلوگاه‌­ها است.

ربانی گفت: ستاد به طور مستقیم با حوزه آب و محیط­‌زیست در ارتباط است و هر تلاشی که طی این رویداد و بعد از رویداد صورت گیرد، ستاد از آن­ها حمایت خواهد کرد؛ زیرا این موضوعات، دغدغه ما نیز است.


ارسال دیدگاه

عناوین مرتبط

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir