رویـدادهـا

در هاب رسانه اینوتکس 2024 مطرح شد:

تمرکز شرکت سنگ آهن مرکزی، آموزش و سرمایه‌گذاری در نوآوری و هوشمندسازی است

تمرکز شرکت سنگ آهن مرکزی، آموزش و سرمایه‌گذاری در نوآوری و هوشمندسازی است

با دیگران به اشتراک بگذارید

شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، یکی از شرکت‌های قدیمی در زمینه معدن و صنایع معدنی است که از سال ۱۳۵۰ کار خود را آغاز کرده است. این شرکت، سال گذشته صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی سرمایه‌گذاری خطرپذیر شركتی خود را راه‌اندازی کرده که اولین مجموعه سرمایه‌گذاری حوزه آهن و فولاد است. مدیر فناوری و نوآوری این شرکت، به‌همراه مدیرعامل سی‌وی‌سی سنگ آهن مرکزی در هاب‌ رسانه اینوتکس ۲۰۲۴ جضور پیدا کردند و درباره فعالیت‌های سنگ آهن مرکزی ایران و لزوم سرمایه‌گذاری در حوزه آهن و معدن صحبت کرد.

به گزارش ستاد خبری اینوتکس ۲۰۲۴، عباس ملک ثابت، سرپرست فناوری و نوآوری شرکت سنگ آهن مرکزی گفت: «استان یزد و شهرستان بافق یکی از قدیمی‌ترین مناطق در حوزه صنعت و معدن است. یکی از بزرگترین کارخانه‌های کنسانتره‌سازی در شهر یزد قرار دارد و کارخانه گندله‌سازی سنگ آهن مرکزی با ظرفیت ۵ میلیون تن، بزرگترین کارخانه کشور در این زمینه است.» 

ملک‌ثابت، در ادامه صحبت‌های خود مسئله فناوری و نوآوری را در کسب‌وکارهای سنتی ضروری دانست و افزود: «مرکز فناوری و نوآوری شرکت سنگ‌ آهن مرکزی، روی ۴ حوزه فناورانه متمرکز است که شامل تحقیق و توسعه، راه‌اندازی مراکز نوآوری، حمایت از دانش‌بنیان‌ها و ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری می‌شود. با توجه به فرآیند تحقیق‌ و توسعه‌ شرکت، در دو سال گذشته سعی کرده‌ایم تغییر و تحول جدی‌ای انجام بدهیم.»  

سرپرست فناوری و نوآوری شرکت سنگ آهن مرکزی بر ایجاد مراکز نوآوری توسط این شرکت تاکید کرد: «با هدف حمایت از نوآوری و مشاغل خانگی بافق، تعدادی مراکز نوآوری را راه‌اندازی کرده‌ایم. همچنین، یک مرکز نوآوری را در دانشگاه یزد ایجاد کرده‌ایم تا ظرفیت‌های استان را نمایش بدهیم.» او سپس به حمایت از دانش‌بنیان‌ها و تحقیق در بازار توسط مرکز فناوری سنگ آهن مرکزی اشاره کرد و گفت: «علاوه بر آن‌که از شرکت‌های دانش‌بنیان‌ حمایت می‌کنیم و برای رشد بازار، همراه‌ آن‌ها هستیم، یک صندوق سی‌وی‌سی را با سرمایه ۵۰ میلیاردی به‌عنوان اولین مجموعه سرمایه‌گذاری در حوزه آهن و فولاد ایجاد کردیم.»

محسن کرمی‌نیا، مدیرعامل «صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی سرمایه‌گذاری خطرپذیر شركتی سنگ آهن مرکزی و صنایع وابسته» از فرآیند راه‌اندازی این صندوق سی‌وی‌سی صحبت کرد و گفت که دریافت مجوز این صندوق سرمایه‌گذاری از صندوق نوآوری و شکوفایی ۹ ماه طول کشیده است.

کرمی‌نیا افزود: «ما زیست‌بومی را ایجاد کرده‌ایم تا بتوانیم شرکت‌های دانش‌بنیان را رصد و ارزیابی کنیم. همچنین، به تیم‌های دانشجویی که در راستای زنجیره ارزش ما هستند، کمک می‌کنیم تا ارزشی را خلق کنند. از سال گذشته تا ابتدای سال ۱۴۰۳، بیش از ۶۰ طرح دریافت کرده‌ایم که در مرحله ارزیابی هستند. طرح‌های مورد تایید ما فقط طرح‌های مرتبط با معدن و فولاد نیستند؛ ما به دنبال آن هستیم که اسمارت مانی داشته باشیم.» او تاکید کرد: «قصد داریم همکارانمان را ترغیب کنیم تا در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری همراه ما باشند و طرح‌های فناورانه‌ای را در زمینه معدن و فولاد ارائه کنند. ما در چند ماه گذشته ۳ سرمایه‌گذاری انجام داده‌ایم که در حوزه‌‌های مرتبط با اکتشاف و بازارسازی می‌شود.»

گسترش همکاری‌های سنگ آهن مرکزی با پارک‌های علم و فناوری

سرپرست فناوری شرکت سنگ آهن مرکزی ایران درباره تاسیس مراکز نوآوری توسط این شرکت گفت: «در مرکز نوآوری دانشگاه یزد که یکی از مراکز نوآوری و فناور تاسیس‌شده توسط شرکت سنگ آهن مرکزی ایران است، فعالیت‌هایی در حوزه‌های مرتبط با هوشمندسازی انجام می‌شود. اگر طرح‌هایی در این مرکز به مرحله بهره‌برداری رسیده باشد،‌ ما آن‌ها را به سی‌وی‌سی‌مان معرفی می‌کنم تا روی این طرح‌ها سرمایه‌گذاری کنند. در مرکز نوآوری بافق نیز با توجه به شرایط شهرستان، تمرکزمان را روی آموزش گذاشته‌ایم. حجم قراردادهای پژوهشی‌مان را افزایش داده‌ایم و سعی کرده‌ایم تنوع داشته باشیم. در همین راستا، با پارک دانشگاه شریف، دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه‌‌ها تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده‌‌ایم.»

توسعه معدن و اکتشاف، زنجیره ارزش سنگ آهن مرکزی ایران

مدیرعامل «صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی سرمایه‌گذاری خطرپذیر شركتی سنگ آهن مرکزی و صنایع وابسته» در هاب رسانه اینوتکس ۲۰۲۴ اعلام کرد که زنجیره ارزش سنگ آهن مرکزی ایران، توسعه معدن و اکتشافات است. محسن کرمی‌نیا افزود: «وقتی شرکتی برای سرمایه‌گذاری به ما مراجعه می‌کند، ما باید دلایل سرمایه‌گذاری یا عدم‌سرمایه‌گذاری روی آن را در نظر بگیریم. تلاش ما این است که از نخبگانی که طرح‌های فناورانه دارند، حمایت کنیم.»

او افزود: «شاخص‌ها در وی‌سی‌ها متفاوت هستند و باید برای سرمایه‌گذاری روی طرح‌های نوآورانه این تفاوت‌ها را در نظر بگیریم. ما به دنبال خروج نیستیم و سعی داریم روی ایده‌های مختلف هم‌راستا با ارزش‌های افزوده ما کار کنیم. ادبیات سرمایه‌گذاری ما با دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری متفاوت است و از آن‌جا که مدل قراردادی شرکت‌ها با یکدیگر فرق دارد، چالش‌های بسیاری در زمینه سرمایه‌گذاری وجود دارد.»

به گفته سرپرست نوآوری و فناوری شرکت سنگ آهن مرکزی، توسعه بازار، سرمایه‌گذاری، امیدآفرینی و کمک به اکوسیستم استان یزد، اهداف راه‌اندازی این بخش در شرکت سنگ آهن مرکزی است. او افزود: «یکی از ادعاهای ما در مرکز نوآوری و فناوری شرکت سنگ آهن مرکزی این است که برای تمام افراد، چه آن‌ها که فقط ایده دارند و چه آن‌ها که محصولشان بلوغ‌یافته است، راه‌حل داریم.»

کرمی‌نیا نیز به موضوع اعتمادسازی و توسعه صادرات برای سرمایه‌گذاری در حوزه آهن و معدن اشاره کرد.

افزایش بهره‌وری در حوزه‌های نوآورانه با تعامل بخش خصوصی و دولتی

ملک‌ثابت، درباره تعامل سنگ آهن مرکزی ایران با دیگر سازمان‌ها و نهادهای فعال در حوزه معدن و فولاد خاطر نشان کرد: «ما در شرکت سنگ‌ آهن مرکزی ایران سعی کرده‌ایم با تمام بخش‌های دولتی و خصوصی ارتباط داشته باشیم. ارتباطات مستقیمی با برخی از سازمان‌های دولتی داشته‌ایم و تفاهم‌نامه‌‌ها و توافق‌نامه‌هایی را با نهادهای مختلف امضا کرده‌ایم.» 

سرپرست فناوری شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در ادامه توضیح داد: «بازیگران متعدد حوزه فناوری از جمله معاونت علمی به‌عنوان بازوی اصلی نوآوری و فناوری با مرکز فناوری و نوآوری سنگ آهن مرکزی، تفاهم‌نامه امضا کرده‌اند. همچنین، مرکز فناوری سنگ آهن مرکزی ایران با بازیگران حوزه صنعت و معدن مانند ایمینو که زیرمجموعه ایمیدرو است نیز تفاهم‌نامه‌ای را منعقد کرده است. ما سعی کردیم ساختارمند عمل کنیم و نوآوری را به حوزه سنتی فولاد و معدن بیاوریم.»

 ملک‌ثابت در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد: «فولاد و معدن صنایعی هستند که همچنان سنتی مانده‌اند و هنوز نفوذ فناوری و نوآوری در این صنایع اتفاق نیفتاده است. صنایع معدنی و فولادی اگر می‌خواهند به حیات خود ادامه بدهند باید سرمایه‌گذاری و ارتباط با نوآوری را جدی بگیرند.»

ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir