رویـدادهـا

رئیس جمهور در آیین افتتاحیه پنجمین دوره جایزه مصطفی:

تفاوت جایزه مصطفی با تمام جایزه های دیگر در اهمیت دادن به علم نافع است

تفاوت جایزه مصطفی با تمام جایزه های دیگر در اهمیت دادن به علم نافع است

با دیگران به اشتراک بگذارید

رئیس جمهور در آیین افتتاحیه پنجمین دوره جایزه مصطفی گفت: تفاوت جایزه مصطفی با تمام جایزه های دیگر در اهمیت دادن به علم نافع است.

به گزارش ستاد ارتباطات و ترویج بنیاد مصطفی آیت الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه جمعه (۷ مهر) در آیین افتتاحیه پنجمین دوره جایزه مصطفی ضمن گرامیداشت هفته وحدت، اظهار کرد: یکی از صفات برجسته پیامبر این است که بر همه خلائق، هیمنه علمی و دانشی دارد.

وی به تعریف علم از زبان پیامبر پرداخت و گفت: علم در سه چیز یعنی اندیشه‌ها و باورهای الهی، اخلاق کریمه و در بایدها و نبایدها و سبک زندگی انسان است. در این بیان دانش یا علم نافع، علمی است که برای سعادت، نجات و باز کردن گره‌ها از زندگی انسان است.

آیت الله رئیسی افزود: اگر علم، علم‌ نافع نباشد و فقط برای کسب قدرت و ثروت باشد به نجات انسان کمک نمی‌کند بلکه آن را به تباهی می‌کشاند.

وی گفت: در تاریخ اسلام با آغاز رسالت پیامبر، تمدن اسلامی رقم خورد و در قرن دوم این حرکت علمی به جهش بزرگی تبدیل شد.

رئیسی خاطرنشان کرد: با ظرفیتی که دانشمندان جهان اسلام دارند، دستیابی به یک تمدن نوین اسلامی امکان‌پذیر است. این تمدن، انسان را در حوزه‌های معنویت و اخلاق به سعادت می‌رساند.

آیت الله رییسی تصریح کرد: جایزه مصطفی صرفاً برای دانش نیست بلکه جایزه به آن امری است که دو بال علم‌ و ایمان دارد.

این جایزه با تمام جایزه های دیگر تفاوت دارد و علم نافع در آن مهم است.

وی ادامه داد: علم باید در خدمت و رشد انسان باشد. توجه به دانش، فناوری و دانش‌بنیان در جمهوری اسلامی یک امر راهبردی است.

وی یاداور شد: علوم پایه در جهان اسلام بنیان نهاده شده و امروزه دانشمندان برجسته زیادی در این حوزه داریم.

وی تاکید کرد: غرب از این وحشت داشت که تمدنی به نام دین و به نام دانشمندان فناور شکل نگیرد و این دانشمندان با استفاده از فناوری حرف نو داشته باشند.

رییس جمهور افزود: عمیقا معتقدیم همچنان که در گذشته افتخارات علوم و فنون بر دوش چهره های مسلمان بوده در عصر جدید هم بر دوش دانشمندان مسلمان است.

رئیس جمهوری در ادامه دو پیشنهاد به جایزه مصطفی داد و گفت: پیشنهاد اولم به این نشست با حضور فرهیختگان جهان اسلام آن است که این نشست های علمی را محترم شمرده و غنا ببخشیم. طوری که جایزه مصطفی شامل همه علوم و فنون شود.

آیت الله رئیسی ادامه داد: پیشنهاد دیگر آن است که در نشست های علمی با حضور اندیشمندان برای رنج های امروز بشریت راهکاری اندیشیده و راه های نو پیشنهاد و یافته شود. امروز زمینه برای پذیرش بین ملت ها و مراکز علمی و پژوهشی فراهم شده و مسلمانان در سراسر عالم، هویت اسلامی خود را باز یافتند. پیشنهادات برای حل مشکلات از طرف فرهیختگان می تواند راهگشا باشد. نتیجه تحقیقات دانشمندان فقط در کتابخانه نباشد، در زندگی انسان معاصر راهگشا باشد.

وی تصریح کرد: روشنفکر کسی است که قبل از اینکه بقیه بدانند، جامعه را خوب رصد کند‌ و خود نیز برای ایفای نقش و مسئولیت پذیری آماده باشد  و این همان نگاه علم نافع است.

رئیس جمهور با استناد به حدیثی از امام صادق(ع) گفت: علم خود نور است و نور ایجاد می کند. جوامع بشری را نجات می دهد و امروز بیش از هر زمانی به آن نیاز است‌. علمی که به زندگی انسان هویت و معنا ببخشد و اینده را درست تصور کند و روشن و امیدوار ببیند.

وی تاکید کرد: اگر این طور باشد این انسان متعالی در نظر گرفته شده و احساس پوچی و بی هویتی نمی کند و نجات می یابد.

رئیسی ابراز امیدواری کرد هم اندیشی و هم فکری دانشمندان در این مراسم موجب رشد علم‌ نافع در جهان اسلام شود.

ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir