رویـدادهـا

با ساخت راکتور تولید کود و پرورش نوعی باکتری در پارک فناوری پردیس

تصفیه پساب‌های دامداری و فاضلاب شهری ممکن شد

تصفیه پساب‌های دامداری و فاضلاب شهری ممکن شد

با دیگران به اشتراک بگذارید

دکتر «احمد سلسبیلی» مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «سبز پالایش ساتراپ»، مستقر در  پارک فناوری پردیس از کارآفرینان ایرانی غیرمقیم که راکتور تولید کود و پرورش نوعی باکتری برای تصفیه پساب دامداری و فاضلاب شهری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس به نقل از خبرگزاری مهر، شرکت دانش‌بنیان «سبز پالایش ساتراپ» از اعضای مرکز رشد فناوری نخبگان است. «احمد سلسبیلی» مدیرعامل این شرکت که از متخصصان ایرانی خارج از کشور بوده و با طرح بنیاد ملی نخبگان به کشور بازگشته است از ساخت محصولی جدید در حوزه تصفیه پساب دامداری و فاضلاب شهری خبر داد.

وی گفت: ما در شرکت خود ساخت راکتور تولید کود و پرورش نوعی باکتری را در پیش گرفتیم تا به واسطه آن پساب دامداری و فاضلاب شهری را تصفیه کنیم. برای این هدف روش‌های دیگری را قبلاً مورد مطالعه قرار داده بودیم اما مزیت روش جدید استفاده از باکتری‌های موجود در فاضلاب جهت تسریع در امر تصفیه و افزایش بهره‌وری سیستم تصفیه فاضلاب است.

مدیرعامل شرکت سبز پالایش ساتراب با بیان اینکه روش‌هایی که تاکنون برای تصفیه به کار گرفته شده‌اند بسیار قدیمی، پر هزینه و کم بازده هستند، بیان کرد: این روش‌ها معمولاً هزینه‌های زیادی را به تصفیه خانه‌ها تحمیل کرده و حجم زیادی از لجن به وجود می‌آورند که این یکی از مشکلات روش‌های قدیمی است.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل اهمیت بازگشت آب برای مصارف دیگر، استفاده از روش‌های جدید می‌تواند کاربردی‌تر باشد، توضیح داد: با این روشی که اکنون در پیش گرفته‌ایم می‌توانیم پساب حاصل از دامداری‌ها و فاضلاب شهری را تصفیه کرده، ماده‌ای با ارزش و گرانبها به عنوان محصولی جانبی با بازار و قیمتی جهانی تولید و عرضه کرده و در عین حال آب تصفیه شده را مجدد به چرخه استفاده در کشاورزی به کار گیریم.

سلسبیلی با اشاره به روش کار در این شرکت دانش‌بنیان گفت: در راستای تصفیه پساب، راکتوری را طراحی کرده‌ایم و از سوی دیگر نوعی باکتری را پرورش داده‌ایم که می‌تواند از پساب تغذیه کند. در این روش می‌توان موادی را که به دنبال حذف آنها از جریان پساب هستیم، به عنوان غذا به این باکتری‌ها معرفی کرده و باعث حذف آنها از جریان پساب شویم. بدین طریق مواد به دست آمده نهایی، نوعی کود زیستی با ارزش و صرفه اقتصادی بالاست که به دلیل سنگینی و ته نشینی، قابل استحصال است.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از باکتری نوعی روش زیستی و بسیار جدید در تصفیه پساب به شمار می‌رود، خاطر نشان کرد: در واقع این سیستم جدیدی است که با استفاده از مقادیر بسیار ناچیز نمک‌ها و به واسطه باکتری‌ها پساب را تصفیه می‌کند.

مدیرعامل شرکت سبز پالایش ساتراب، اظهار داشت: این طرح در حال حاضر در مقیاس آزمایشگاهی در پارک فناوری پردیس پیاده سازی شده و پساب را تصفیه و سپس آب تصفیه شده را برای مصارف کشاورزی قابل استفاده می‌کند.

وی در مورد تاثیر این طرح بر کاهش هزینه‌ها، گفت:  هر ارگانی که از این طرح استفاده کند، می‌تواند بسیاری از هزینه‌های تصفیه پساب را کاهش دهد. علاوه بر این استفاده از این طرح باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری سازمان خواهد شد.

وی در مورد بازار این محصول توضیح داد: محصول جانبی نهایی که از تصفیه پساب به دست می‌آِید، نوعی کود زیستی است که بازار بزرگی در جهان و ایران داشته و به دلیل قیمت بالای آن ارزش تولید و استحصال مناسبی دارد.

سلسبیلی با اشاره به ظرفیت راکتور طراحی شده در این شرکت برای تصفیه آب، بیان کرد: در حال حاضر رآکتور تحقیقاتی این شرکت با ظرفیت تصفیه ۱۴ لیتر در ساعت در پارک فناوری پردیس نصب شده و امکان تصفیه پساب‌های غنی از نیتروژن و فسفر را داراست.

وی تاکید کرد: در حال آماده‌سازی طرح جهت اخذ مجوزهای تولید و پروانه بهره‌برداری از نهادها و سازمان‌های مربوطه هستیم. همچنین طرح را جهت اخذ گواهی دانش‌بنیانی آماده ارائه کرده‌ایم.

 مدیرعامل شرکت سبز پالایش ساتراب با بیان اینکه با چندین سازمان صحبت‌هایی شده که از این راکتور و باکتری در تصفیه پسابهایشان استفاده کنند، گفت: اکنون شهرک‌های صنعتی، بنیاد مستضعفان و چندین دامداری از مهمترین بازارهای اولیه این طرح هستند.

ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir