رویـدادهـا

افزایش تاثیر گذاری داروهای سرطان به بیش از 70 درصد

افزایش تاثیر گذاری داروهای سرطان به بیش از 70 درصد

با دیگران به اشتراک بگذارید

پروژه شخصی‌سازی درمان سرطان، دغدغه کاری و فکری امروز و دیروز دکتر محمدرضا لرنژاد نیست. او طی چند سال گذشته بر روی این موضوع کار کرده است. امروزه کشورهایی در دنیا هستند که برای درمان سرطان از این شیوه شخصی‌سازی درمانی استفاده می‌کنند و هدف لرنژاد از تاسیس شرکت «پیشگامان پژوهش آناهیتا»، انتقال این نوع فناوری به کشور است. او ضمن اشاره به این نکته گفت: طبق آمار رسمی کشور آلمان در سال 2013 داروهای سرطانی که در بازار دنیا موجود هستند در حدود 25 درصد موثرند، اما 75 درصد موثر نیستند و حتی عارضه منفی دارند. ما درمان را بهینه و سالم‌سازی می‌کنیم تا این 25 درصد ارتقا یافته و به 70 تا 90 درصد برسد.

او در مورد فرآیند کاری شرکت خود توضیح داد: به دلیل اینکه بافت سرطانی هر انسانی مانند اثر انگشت او منحصر به فرد است، درمان هر فرد باید منحصر به فرد باشد. یعنی هر درمان باید بر اساس ویژگی‌های شخصی بیمار انجام شود. کاری که ما انجام می‌دهیم شخصی‌سازی درمان یا پزشکیِ خودمحور است و کاری‌است که برای اولین بار از طریق شبیه‌سازی بافت بیمار و تست غربالگری بر روی آن در ایران انجام می‌شود. فرآیند این روش درمانی به این صورت است که بخشی از بافت سرطانی از طریق اتاق عمل یا حین اندوسکوپی از شخص بیمار نمونه گرفته شده و سلول‌های استخراج شده از بافت سرطانی بیمار در آزمایشگاه شرکت آناهیتا تکثیر و مدل‌سازی می‌شود. همچنین تست‌های غربالگری دارویی بر روی این مدل‌های ساخته شده از بافت بیمار انجام می‌گیرد. در تست غربالگری، شروع به مطالعه بافت سرطانی مورد نظر می‌کنیم و داروهای مختلفی که در شیوه‌های شیمی درمانی، ایمونوتراپی و درمان‌های دیگر استفاده می‌شوند را بر روی آن مدل‌ها آزمایش می‌کنیم تا بتوانیم داروی مناسب برای فرد مناسب در زمان مناسب را پیدا کنیم.

درمان بر اساس عوامل طبیعی و ویژگی‌های فردی/ کاهش هزینه‌ها با شیوه جدید

بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت پیشگامان پژوهش آناهیتا در ادامه توضیحاتش در مورد اهمیت شرایط بومی و فردی، جهت بهینه‌سازی و سالم‌سازی درمان بیماران سرطانی اضافه کرد: در حال حاضر داروهای سرطانی براساس پروتکل استاندارد بین‌المللی استفاده می‌شود که به علت عدم شخصی‌سازی درمان، تنها 25 درصد برای درمان سرطان موثر هستند. طبق آمار کشورمان سرطان معده در استان‌های مازندان، اردبیل و آذربایجان شرقی نسبت به استان‌های دیگر و به ویژه در مردان نسب به زنان بیشتر است. این خود نشان از آن دارد که درمان بیماری باید بر اساس عوامل طبیعی و ویژگی‌های فردی، شناخته و صورت گیرد. این شیوه باعث درمان سریع‌تر، بهتر و هدفمندتر می‌شود.

لرنژاد به اثرگذاری فرآیند درمانیِ هدفمند و پزشکی فرد محور در کاهش هزینه‌ها اشاره کرد و گفت:می‌توانیم با استفاده از شیوه شخصی‌سازی درمان سرطان،هزینه‌های درمانی و مدت درمان را کاهش دهیم. در درمان سرطان معده که آمار مبتلایان به آن در ایران بسیار زیاد است و داروهای شیمی درمانی تاثیرگذاری آنچنانی ندارند، باید علاوه بر داروهای شیمی درمانی از داروهای هدفمند یا ترکیبی از آنها استفاده نمود تا بتوان درمان سرطان معده را بهینه بخشیم. داروهای هدفمندی که در زمینه درمان سرطان‌های معده، روده و پستان به کار می‌روند مانند «هرسپتین» بسیار گران هستند. ما در فرآیند تست‌های غربالگری از داروهای هدفمند و یا ترکیبی از داروهای شیمی درمانی با این نوع دارو استفاده می کنیم تا بدانیم کدام یک از این دارو یا داروها در درمان سرطان فرد موثر هستند.

بازگشت به ایران به همراه خانواده

لرنژاد که در رشته بیموشیمی و ایمونولوژی پژوهشی در دانشگاه دوسلدورف آلمان تحصیل کرده است، بعد از مدت‌ها زندگی در آن کشور با همراهی همسر آلمانی خود، به ایران بازگشته است تا در زمینه سالم‌سازی درمان سرطان، فعالیت کند. او درباره این تصمیم خود و فرآیند بازگشتش گفت: قبلا در اتریش شرکت داشته‌ام و در آنجا فعالیت‌های متعددی در زمینه شبیه‌سازی و مدل‌سازیِ بافت‌های انسانی و تست‌های غربالگری دارویی و نانو ذرات انجام داده‌ام. در ادامه من و همسرم که ایشان هم‌رشته و همکار بنده هستند‌، به ایران آمدیم و در دی ماه سال 94 این شرکت را تاسیس و ثبت کردیم. من همیشه علاقه داشتم به ایران بازگردم. در گذشته با مرکز تحقیقاتی زنجان همکاری داشتم و تا به امروز هم با دانشکده بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران به عنوان استاد مشاور و راهنما همکاری دارم.

جذب محیط پارک فناوری پردیس شدم

وی درمورد چگونگی پیوستن به پارک فناوری پردیس توضیح داد:طی یکی از سفرهایم به ایران، در تلویزیون دیدم که نمایشگاه نانو در حال برگزاری است. برای من جذاب بود که نمایشگاه را ببینم. به نمایشگاه نانو رفتم و در آنجا با شرکتی‌هایی آشنا شدم که عضو پارک فناوری پردیس بودند. همکارانی که در آنجا آشنا شدم، بنده را به پارک دعوت کردند. من به پارک آمدم و فضایش را دیدم. با افراد مستقر در پارک صحبت کردم و جذب محیط شدم. قرار شد پروپوزالی بنویسم و بعد هم فرم‌های تقاضای عضویت را تکمیل کردم. مراحل ارزیابی شرکت برای ورود به پارک حدود یک سال طول کشید. سال 96 زمین را تحویل گرفتم و به تازگی هم مستقر شده‌ایم.

طراحی ویژه نمای ساختمان شرکت

لرنژاد درباره طراحی ساختمان شرکت خود گفت: طراحی نمای ساختمان شرکت، متناسب با فعالیت‌های سلولی‌ می‌باشد که مانند سلولی در حال تقسیم است. فضای آزمایشگاهی را خودم زمانی که در اتریش بودم طراحی کردم و معمارم روی آن کار کرد. یک ماه پیش مطلع شدم که معماری ساختمانی شرکتمان در یک مسابقه طراحی نمای خارجی و داخلی ساختمانِ، جز بیست طرح اول کشور است و امکان دارد در ارزیابی‌های نهایی به عنوان یکی از 5 طرح اول در مجله معمار معرفی شود.

استقبال از سرمایه‌گذاران برای تسریع در بهره‌برداری

شرکت پیشگامان پژوهش آناهیتا که در حاشیه هفدهمین اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس افتتاح شده است، کار خود را به طور رسمی از مهر ماه سال جاری آغاز کرده است. مدیرعامل این شرکت با بیان این نکته، در مورد شرایط محیطی شرکتش گفت: ما تقریبا هزار متر زیر بنا داریم که حدود 220 متر برای آزمایشگاه در نظر گرفتیم. با بودجه‌ای که داشتیم توانستیم فعالیت‌های عمرانی را به پایان برسانیم و یکی از آزمایشگاه‌های کشت سلولی و بافت مهندسی را راه‌اندازی کنیم. تا به امروز تمام هزینه‌ها از طرف سهامداران شرکت انجام گرفته و برای ادامه راه نیاز به تسهیلات یا سرمایه‌گذار داریم تا بتوانیم هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری کامل برسیم.

او افزود: هنوز شروع به جذب نیروی انسانی نکرده‌ایم. اما در مرحله اول حداقل 20 تا 35 نفر و در فاز دوم بهره‌برداری تا 50 نفر، نیروی انسانی جذب خواهیم کرد.

لرنژاد در پایان درمورد زمان به بهره‌برداری رسیدن خدماتی که شرکتش ارائه خواهد داد، اظهار داشت: پروژه‌هایی را با بیمارستانهای مختلف آغاز کرده‌ایم که به طور رسمی بعد از 12 ماه، آماده ارائه خدمات به بیماران خواهیم بود.

ارسال دیدگاه

عناوین مرتبط

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir