اخبار
06-23-1399
«احسان محمدی» مدیر عامل شرکت «توسعه ارتباطات راشا» مستقر در پارک فناوری پردیس:

امسال نیز به روال سال‌های گذشته مراسم معرفی برگزیدگان جشنواره برترین شرکت‌های پارک فناوری پردیس و تقدیر از آنها همزمان با اجلاس سالیانه پارک، 17 شهریور ماه برگزار شد. در این جشنواره بعد از طی فرآیندی یک ماهه از 120 کسب ‌و کار شرکت‌کننده، 8 شرکت در حوزه‌های مختلف به عنوان برگزیده، انتخاب و معرفی شدند. شرکت «توسعه ارتباطات راشا» در حوزه «توسعه اقتصادی» به عنوان یکی از 2 شرکت برگزیده مستقر در مرکز رشد فناوری نخبگان در میان برگزیدگان بود. به همین مناسبت روابط عمومی پارک فناوری پردیس با «احسان محمدی» مدیرعامل این شرکت گفتگویی انجام داده است. طبق گفته مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات راشا، بیشترین منفعت حضور در محیط پارک فناوری پردیس برای این شرکت، دسترسی آسان‌تر به شرکت‌های هدف برای معرفی محصول بوده است. محمدی همچنین معتقد است حضور در پارک برای تیم او جنبه روحی داشته و به آنها کمک کرده است که مشکلات کشور در سال‌های اخیر را کمتر ببیند و در فضای مناسب و به دور از دغدغه، روی ایده‌پردازی و توسعه محصولاتشان تمرکز کنند.


تلاش برای بالغ‌تر شدن زیرساخت‌های اینترنتی کشور

شرکت توسعه ارتباطات راشا از سال96، تحول دیجیتال را که به معنی مجموعه‌ اقدام‌های سازمان‌ها برای به کارگیری تکنولوژی‌های جدید دیجیتال و بهره‌برداری از منافع آنهاست، به عنوان حوزه حرفه‌ای خود انتخاب کرد. احسان محمدی مدیر عامل این شرکت در رابطه با این انتخاب، اینگونه توضیح می‌دهد: از اواسط سال 95 با برخی شرکت‌های فرانسوی همکاری می‌کردیم و پروژه مشترکی را با یک شرکت انگلیسی به پایان رساندیم. طبق صحبت‌ها و تعاملاتی که با نمایندگی‌‌های شرکت‌های بين‌المللی داشتیم، به این نتیجه رسیدیم موضوع تغییر و تحول دیجیتال در صنايع و بازارهای بین‌الملل کاملا جدی دنبال شده اما در ایران هنوز در این حوزه، کاری انجام نشده است. تحول ديجيتال دغدغه امروز کسب و کارهای بزرگ و کوچک است. بازارهای سنتی اگر نتوانند خود را با تحول ديجيتال همسو سازند، سرنوشتی غير از واگذار کردن بازار به رقبای هوشمند خود که پيش‌تر جای پای خود را در حوزه تحول ديجيتال محکم کرده‌اند، ندارند. به عنوان مثال، در حال حاضر اپراتورهای مخابراتی داخلی صرفا از فروش بستر ارتباطی اینترنت درآمد کسب می‌کنند، درحالیکه در بازارهای بين‌المللی، سود ناشی از فروش سرويس اینترنت کاهش يافته، در کنار آن سرویس‌های دیجیتالی مختلفی مثل تلویزیون‌های اینترنتی، خدمات ابری، اينترنت اشيا، کتا‌ب‌های صوتی و پادکست ارائه می‌شود.

او در ادامه می‌گوید: بی‌شک، تحول ديجيتال مستلزم ابزار مناسب برای حرکت صحيح و سريع به اين سمت است. مجموعه دانش‌بنيان راشا، با اقتباس از نمونه‌های اجرا شده موفق بين‌المللی، سعی دارد با ارائه ابزارهای توانمندساز، تعيين استراتژی و مشاوره به سازمان‌ها برای حرکت به سمت تحول ديجيتال، در کنار کسب و کارهای داخلی و منطقه باشد. در بازار بين‌الملل، شرکت‌های توانمندسازی هستند که اين امکان را برای اپراتورها و کسب و کارها فراهم می‌کنند. با تکيه بر پلتفرم، اين شرکت‌ها می‌توانند نقشه راه مشخصی برای پياده‌سازی تحول ديجيتال خود ترسيم کنند.از سال 96، شرکت توسعه ارتباطات راشا با الگوبرداری از نمونه‌های موفق در اين حوزه، شروع به تکمیل اسناد این استاندارد کرده است. راشا تلاش کرده با ايجاد یک پلتفرم توانمندساز در حوزه کسب و کار، با هدف ايجاد تجربه ديجیتال بی‌نظير برای مشتريان صنايع مختلف، به بالغ‌تر شدن زیرساخت ارائه شده به کسب‌ وکارها کمک کند؛ تا از این طریق بتوانند محصولات و خدمات خود را با هزینه کمتر و در زمان کوتاه‌تری در دسترس مشتريان قرار دهند.

پلتفرم مدیریت کسب و کار راشا تجربه لذت بخشی از ارتباط با مشتریان خواهد ساخت

مدیرعامل راشا معتقد است امروزه بسیاری از شرکت‌ها پیرو تغییر و تحولاتی که در دنیا اتفاق می‌افتد، به دنبال تدوین و پیاده‌سازی راهبردی در راستای تحول دیجیتال برای مجموعه و سازمان خود هستند. او می‌گوید: با کمک ابزارها و سيستم‌های توانمندساز راشا، مشتری در نقطه کانونی تمرکز کسب و کار، قرار می‌گيرد. سيستم‌های فرايند محور راشا به کسب و کارها کمک می‌کنند تا رضايت مشترکانشان به نحو چشمگيری افزايش پيدا کند. همچنین این سیستم‌ها به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا طرح‌های ارتقا درآمد و کسب رضایت مشترکان آنها، با آخرين استانداردهای اين حوزه، به روز رسانی شوند. سامانه BSS (پلتفرم مدیریت کسب و کار) راشا کمک میکند تمام ارتباطات و تعاملات مشترکان آن، از همه درگاه‌ها شامل وب سايت، فروشگاه آنلاين، مرکز تماس و شبکه‌های اجتماعی، يکپارچه شده و تجربه لذت بخشی از خريد و ارتباط با مشتریان، برای مخاطبانِ شرکت استفاده کننده از این سیستم، به همراه داشته باشد.

تشکیل کسب و کاری جدید با حمایت کسب و کاری بزرگتر

محمدی در رابطه با چگونگی و زمان استقرار در پارک فناوری پردیس اینگونه توضیح می‌دهد: ما با حمایت شرکت فناپ کار خود را شروع کردیم و تا زمان شکل‌گیری نمونه اولیه محصول ما، این همکاری ادامه داشت. در ابتدای کارمان در واحدهای ساختمان سراج پارک مستقر شديم که البته متعلق به شرکت فناپ بود. بعد از مدتی با انتشار فراخوان پذیرش عضو جدید در مرکز رشد فناوری نخبگانِ پارک، طرحمان را ارائه کردیم. داوری‌های معمول بر طرح ما انجام شد و درنهایت در مرکز رشد جذب شدیم و در نهایت بعد از گذشت 3 ماه در تیرماه سال 97 درپارک مستقر شدیم. در سال 98 با ورود به فاز سودآوری و اخذ تاییدیه دانش‌بنیان بودن شرکت، توانستیم معافیت مالیاتی پارک و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری را دریافت کنیم.

پارک در درک فرهنگ و نیاز بازار به ما کمک کرد

مدیرعامل توسعه ارتباطات راشا معتقد است پارک فناوری پردیس، برای این شرکت در زمینه دسترسی به شرکت‌های هدف نقش موثری داشته است. او می‌گوید: ما به‌واسطه پارک با شرکت‌های هم‌رده خود در مرکز رشد و شرکت‌های بزرگ‌تر تعامل کردیم و دغدغه‌ها و نیازمندی‌هایشان را شناختیم. پارک به ما کمک کرد تا بتوانیم علاوه بر تدوین استاندارد، نیم نگاهی هم به فرهنگ و نیازمندی روز بازار داشته باشیم و بومی‌سازی بهتری ارائه دهیم. به علاوه پارک فناوری پردیس از نظر هزینه مکان برای استقرار شرکت‌های نوآور و نوپا بسیار کمک‌کننده است.

آغاز همکاری با کشوری همسایه و ارائه خدمات به آن

مدیر عامل شرکت توسعه ارتباط راشا، در رابطه با حوزه حرفه‌ای مورد تمرکز شرکتش می‌گوید: در داخل کشور صنایع مختلف نیاز به محصولات و خدمات ما دارند، اما ما با توجه به سابقه و شناختی که از صنعت مخابرات داشتیم، روی این حوزه تمرکز کردیم. یکی از نیازهای شناسایی شده توسط تیم ما، در حوزه تحویل محصول بود. در همین حوزه پلتفرمی در اختیار یک شرکت آذربايجانی قرار دادیم تا بتوانند خدمات سفارشی شبیه به سامانه الوپیک ارائه دهند.

برنامه‌های آینده ما می‌تواند باعث جلوگیری از خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور شود

محمدی در رابطه با مزایای خدمات ارائه شده توسط شرکتش می‌گوید: ما توانسته‌ایم خدمات مشابه شرکت‌های بين‌المللی به مجموعه‌های داخلی ارائه کرده، هزینه‌های میلیون دلاری گزاف خدمات خارجی را با ارائه نمونه بومی کاهش دهیم و از خروج ارز جلوگیری کنیم. در سال جاری هم پروژه‌هایی مدنظر داریم که اگر موفق به جذب آن‌ها شویم، مانع خروج بیش از ۵ میلیون دلار ارز از کشور خواهیم شد. در حال حاضر نیازهای معمول اپراتورها از جمله طراحی محصول، مارکتنیگ، فروش و پشتیبانی محصولات دیجیتال به کمک پلتفرم ارائه شده توسط شرکت ما قابل پاسخ‌دهی است. پلتفرم مدیریت کسب و کارBSS)) که توسعه ارتباطات راشا ارائه کرده از 45 نرم‌افزار و ماژول تشکیل شده که نیمی از نرم‌افزارها به کشور آذربايجان و 15 ماژول به مخابرات ایران ارائه شده است.

چشم‌انداز به دست آوردن ۷۰ درصد بازار در چند سال آینده

محمدی در رابطه با تعداد مشتریان شرکت خود می‌گوید: تعداد مشتریان ما در صنعت مخابرات محدود به 10 الی 20مشتری B2Bاست. از این تعداد حدود ۲۰ درصدشان محصول مورد نیاز خود را به واسطه تشکيل تيم‌های داخل سازمانی، توسعه می‌دهند. بنابراین ما بر بازاری با ظرفيت 15 کسب وکار هدف‌گذاری کرده‌ایم. پیش‌بینی می‌کنیم در 3 سال آینده 60 تا70 درصد بازار را به دست آوریم. بزرگترین مشکل و نگرانی مشتریان ما مدیریت ریسک استفاده از پلتفرم جدید است. امیدواریم دولت بتواند در زمینه بیمه محصولات و کاهش ریسک به ما کمک کند.

نقشه راه متصور برای شرکت توسعه ارتباطات راشا به گفته بنیانگذارش تکمیل پلتفرم بر اساس استانداردی است که موسسه TMForum ارائه داده و رهبران این صنعت بر اساس آن فعالیت می‌کنند. توسعه ارتباطات راشا قصد دارد درصد بیشتری از این استاندار را در تولیدات خود به کار بگیرد. همچینین این شرکت برای گام‌های بعدی خود به تاسیس شعبه‌ای خارج از ایران می‌اندیشد که به واسطه آن بتواند به دور از تحریم‌ها، تاییدیه‌های موسسه TMForum را اخذ کرده و بازارهای منطقه را هدف قرار دهد.


  • بازدیدکنندگان: 61
  • (رتبه بندی جاری 0.0/5 ستاره ها) مجموع آرا: 0
  • 0 0

نظری وجود ندارد.

پاسخ